Evropské spotřebitelské centrum

Letíme levně – ale opravdu?

Slibují výhodné ceny, rychlý nákup a snadné odbavení. Jenže realita může vypadat jinak, když letenku za pár stovek může snadno zdražit nečekaný příplatek. Stačí jedno kliknutí navíc, chybějící či nejasná informace, chyba systému online odbavení nebo komplikace s velikostí zavazadla.

Spotřebitel, který si koupil dvě zpáteční letenky do Říma a zvolil variantu s příručním zavazadlem, si chtěl 31. prosince odbavit let včas online, aby se vyhnul poplatkům na letišti. Systém mu ale opakovaně bránil pokračovat bez výběru další placené služby – většího zavazadla a prioritního nástupu. Ani po opakovaném odhlašování a restartování počítače se mu nedařilo získat palubní vstupenky jinak než zaplacením poplatku, ktterý cenu letenky zvýšil o 50 %. Spotřebitel se následně obrátil se stížností na dopravce, ale zatím bez výsledku. Případ aktuálně řeší Evropské spotřebitelské centrum Česko.

To se zabývá i případem Češky, které byl při nástupu do letadla účtován poplatek 60 eur za údajně nadrozměrné příruční zavazadlo. Kufřík sice rozměrově odpovídal požadavkům dopravce, včetně povolené tolerance pro vyčnívající kolečka, ale nevešel se do kovové klece pro ověření velikosti. Personál odmítl ověřit, že se kufřík pohodlně vejde pod sedadlo – což ale následně Češka doložila fotografií. Cestující zaplatila, aby mohla odletět, a podala stížnost.

Další spotřebitelé si stěžují, že ačkoli dopředu zaplatili za určité služby, až na letišti se dozvěděli, že musejí doplatit další částky. Například skupina cestujících si zakoupila službu „Priority Check-in“ a očekávala, že tím odbavení vyřešila. Až na letišti ale zjistili, že je jim účtován manipulační poplatek 55 eur za osobu, protože se neodbavili online. Předsmluvní informace jim nebyly v tomto ohledu zcela jasné, a sami se zkusili odbavit online, ale jindy než v čase pro bezplatné odbavení. Dopravce na jejich stížnost odpověděl pouze obecně s odkazem na nutnost online odbavení zanesenou v přepravních podmínkách. V nich ovšem tato informace není, je uvedena jen v sekci důležitých otázek a odpovědí, kterou jistě není povinností navštívit. Nicméně dopravce trvá na svém a ESC má zájem na tom, aby informace pro cestující byly zcela jasné.

Letenka není jen vstupenka na palubu – je to smlouva s řadou pravidel. A kdo je zná, cestuje klidněji a bez zbytečných dodatečných nákladů.

Proto je dobré zjistit si podmínky pro odbavení, včetně možných poplatků. Názvy služeb mohou být zavádějící. „Priority check-in“ nemusí zahrnovat vše, co si pod tím představujete. Pro případné spory je vhodné uchovat si veškerou korespondenci a důkazy – včetně snímků obrazovky nebo fotografií.

Text byl publikován v časopisu dTest 05/2025.