Při plánování letních dovolených v roce 2024 by spotřebitelé měli být obezřetní v několika klíčových oblastech cestovního ruchu. Na základě zkušeností spotřebitelů obracejících se se svými spory s podnikateli na Evropské spotřebitelské centrum Česko přinášíme tipy, na co pamatovat a jak se chránit před možnými problémy.
Před rezervací hotelu či apartmánu si přečtěte recenze od předchozích hostů na různých zprostředkovatelských platformách nebo vyhledávačích. Pokud jsou pro vás důležité specifické služby (např. klimatizace, Wi-Fi, parkování, lednice), ověřte si předem, že jsou skutečně k dispozici a zahrnuty v ceně, obzvlášť pokud nejsou explicitně zmíněny v popisu ubytování, které jinde běžně tyto služby obsahuje.
Ujistěte se, že rozumíte storno podmínkám a že požadavky na zálohy jsou jasně definovány. Jedna česká rodina neodjela na zimní pobyt do Rakouska, protože v předem zaslané faktuře se objevily neočekávané „servisní poplatky“ ve výši 20 eur na osobu a den, a tak se cena nabízená na zprostředkovatelském serveru zvýšila o 150 %. Ubytovatel i platforma tvrdily, že spotřebitel byl informován – byl, a to o volitelných službách, které bylo potřeba případně objednat dva týdny předem, což se nestalo. Navíc od počátku nebyly tyto služby vůbec definovány. Spor nyní řeší síť Evropských spotřebitelských center.
Změny a zpoždění letů nejsou neobvyklé, proto sledujte své lety prostřednictvím různých aplikací k tomu určených. Informujte se o právech cestujících podle nařízení EU (ES) č. 261/2004, která zajišťují kompenzace a asistenci v případě zpoždění, zrušení letu nebo odepření nástupu na palubu například na evropskyspotrebitel.cz/letecka-doprava.
Pečlivě si přečtěte podmínky autopůjčoven, zejména pokud jde o pojištění, požadavky na vrácení vozu s plnou nádrží, limity najetých kilometrů, extra příplatky atd. Při převzetí vozu proveďte důkladnou kontrolu, zaznamenejte všechny existující škody a ujistěte se, že jsou zaznamenány v dokumentech půjčovny.
Český spotřebitel si objednal pojištění na poškození karoserie bez případného doplatku. Ten mu autopůjčovna naúčtovala ve výši ca 160 eur, přestože po nahlášení události spotřebiteli písemně sdělila, že nic doplácet nebude. Spotřebitel si vedl pečlivou dokumentaci poškození vozu, pojištění i komunikace s danou společností, a tím si vytvořil silnou důkazní pozici pro nastalý spor.
Nedávno vyhlásila insolvenci jedna z největších evropských cestovních kanceláří FTI. Vždy je vhodné se informovat nejen o pověsti, ale také o tom, zda a jak je CK pojištěna proti úpadku. Rovněž si prostudujte podmínky storna a změn zájezdu. V případě potíží neprodleně kontaktujte delegáta namístě a případně také centrálu společnosti.
Dodržováním těchto tipů lze lépe chránit svá práva a minimalizovat riziko problémů během letních dovolených.
Tento text vyšel v časopisu dTest 08/2024.